Vår hantering av personuppgifter
Här kan du ta del av Securitas Integritetspolicy och läsa mer hur Securitas behandlar personuppgifter i olika sammanhang.
Securitas integritetspolicy
I denna policy framgår övergripande hur Securitas hanterar personuppgifter. Denna policy kompletteras av andra policyer, instruktioner och information om hur personuppgifter hanteras inom verksamheten och som är mer specifika för den personuppgiftsbehandling som utförs.
Personuppgiftsansvar
Personuppgiftsansvarig är Securitas Sverige AB (nedan "Securitas", "vi", "oss" eller "vår").
Securitas Sverige AB
Box 12516
102 29 Stockholm
Org. nr: 556108-6082
Ansvar inom organisationen
Inom Securitas finns ett tydliggjort personuppgiftsansvar och ett utsett Dataskyddsombud.
Behandling av personuppgifter och ändamål
Securitas samlar endast in personuppgifter som är nödvändiga och relevanta för ändamålet. Vi riskbedömer och genomför konsekvensbedömningar av relevanta behandlingar.
Det är även viktigt för Securitas att säkerställa att våra anställdas personuppgifter hanteras korrekt och för lämpliga ändamål hos våra kunder, leverantörer och samarbetspartners.
Särskilda kategorier av personuppgifter
Securitas hanterar särskilda personuppgifter endast när det föreligger stöd i lag.
Personnummer
I vissa behandlingar förekommer det ändamål att behandla personnummer. Personnummer används i syftet för att möjliggöra att vi kan säkerställa identitet på en individ.
Legalt stöd för att behandla personuppgifter
Securitas hanterar personuppgifter enligt tillämplig lagstiftning.
Det legala stödet för Securitas behandlingar av personuppgifter varierar beroende på vilken behandling som utförs.
Personuppgiftsbehandlingar
Mer detaljerad information om hur Securitas hanterar personuppgifter som personuppgiftsansvarig för vissa behandlingar kan du läsa mera om på Securitas hemsida. I många fall informerar vi om hur personuppgifterna hanteras i anslutning till insamlandet av uppgifterna. Till exempel i applikationer som tillhandahålls av Securitas.
Som anställd finns Securitas behandlingar av personuppgifter främst att ta del av på intern dokumentation.
Register över behandlingar
Hos Securitas finns ett register över de personuppgiftbehandlingar som Securitas utför. Innehållet i registret följer tillämplig lagstiftning.
Bevarande av personuppgifter
Securitas ansvarar för att personuppgifter inte bevaras under längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Lagringstider kan exempelvis påverkas av krav i lag, likväl som att vi internt behöver spara uppgifterna en viss tid för att fullgöra avtal och åtaganden som följer i dessa.
Delning av personuppgifter till andra parter
Beroende på vilken behandling som utförs så kan vi komma att dela personuppgifter med andra parter.
Tjänsteleverantörer och underleverantörer: Securitas kan komma att dela personuppgifter med våra tjänsteleverantörer och/eller underleverantörer. Det är företag som hanterar utveckling, drift, teknisk support och underhåll och som behandlar personuppgifter på uppdrag av Securitas.
Tjänsteleverantörer och underleverantörer agerar som Securitas personuppgiftsbiträden. De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de syften och ändamål samt instruktioner som Securitas har lämnat för behandlingen. Personuppgiftsbiträdet och de som agerar under biträdets ledning får vidare aldrig ta del av mer personuppgifter än vad som krävs för utförande av den tjänst som avtalet med Securitas omfattar. Personuppgiftsbiträdesavtal upprättas i enlighet med krav i vid var tid gällande tillämplig lag med samtliga underbiträden till Securitas.
Securitaskoncernen: Personuppgifter kan komma att delas med företag inom Securitaskoncernen som utför tjänster åt Securitas såsom produktutveckling, support och administration. Securitas koncernbolag agerar i detta fall som Securitas personuppgiftsbiträde och hanteras i enlighet med ovan.
Myndigheter: Securitas kan komma att dela dina personuppgifter med myndigheter (såsom polisen, skatteverket, tillsynsmyndigheter eller andra myndigheter) om vi enligt lag är skyldiga att göra det eller om du har godkänt att vi gör det. Vi kan även komma att dela personuppgifter med statliga myndigheter när vi i god tro anser att det är nödvändigt för att skydda våra rättigheter, skydda din säkerhet eller andras säkerhet, utreda brott eller svara på en statlig begäran. Myndigheter som tar emot dina personuppgifter är självständigt personuppgiftsansvariga, vilket innebär att det inte är vi som styr hur dina personuppgifter som delats med myndigheten ska behandlas. När dina personuppgifter delas med myndigheter gäller således myndighetens integritetspolicy och regler för personuppgiftshantering.
Överföring av personuppgifter utanför EU/EES
Beroende på vilken behandling som avses dock så kommer inga personuppgifter att överföras till eller behandlas i tredje land eller en internationell organisation såvida inte Securitas kan garantera att:
a) personuppgifterna endast överförs och behandlas i ett land som EU beslutat har adekvat skyddsnivå (s.k. adequacy decision),
b) för Förenta Staterna att uppgifterna behandlas inom ramen för regelverket om integritetsskydd mellan EU och Förenta staterna som Europeiska kommissionen beslutar att godkänna från tid till annan,
c) lämpliga skyddsåtgärder vidtagits i form av bindande företagsbestämmelser och som godkänts av tillsynsmyndigheten eller
d) andra lämpliga skyddsåtgärder som räknas upp i artikel 46 dataskyddsförordningen som godtagbara vid överföring till tredje land och på de villkor som anges i bestämmelsen.
Inhämtade av personuppgifter från annan part
Securitas inhämtar endast personuppgifter från andra parter för specificerade ändamål och efter information om att detta sker. Till exempel vid kreditprövning eller kontroll av laglydnad vid anställning.
Information och transparens kring personuppgiftshantering
Securitas ska vara transparenta, tydliga och på ett lättförståeligt sätt vara informativa avseende hur och när vi använder personuppgifter.
Säkerhet för personuppgifter
Securitas värnar om att upprätthålla en hög säkerhet för de personuppgifter vi hanterar och vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda, förhindra och begränsa risken för de personuppgifter vi behandlar ifrån att förloras, förstöras, manipuleras eller bli tillgängliga för obehöriga.
Organisatoriska- och tekniska åtgärder anpassas så att lämpliga skyddsåtgärder vidtas beroende på vilken personuppgiftsbehandling som sker.
Där det är möjligt och/eller lämpligt krypteras, pseudonymiseras eller anonymiseras personuppgifter.
Rekrytering och anställning
Personal anställd av Securitas säkerhetskontrollernas och godkänns av tillsynsmyndighet i samband med anställning. Sekretess och tystnadsplikt gäller för samtliga anställda.
Personalen informeras och arbetar efter särskilda instruktioner för varje tjänst och/eller arbetsuppgifter som utförs. Personalen utbildas om personuppgiftsbehandling.
Marknadsföring
Securitas har upprättade processer för att hantera direktreklam där det alltid ska finnas en möjlighet att avsäga sig direktmarknadsföring.
Besökaridentifiering – så kallade ”kakor” eller “cookies”
För mer detaljerad information om hur vi använder cookies och andra teknologier för spårning finns att ta del av på Securitas hemsida under Cookiepolicy eller i aktuell web-applikation.
Incidenthantering
Vid händelse av en personuppgiftsincident har vi processer upprättade för att hantera incidenter och informera registrerade (inklusive anställda och kunder) samt att anmäla de incidenter som enligt lag ska anmälas till aktuell tillsynsmyndighet.
Registrerades rättigheter
Registrerades rättigheter enligt dataskyddsförordningen beaktas och följs enligt de skyldigheter som förordningen föreskriver. Läs mer om rättigheterna på vår hemsida under GDPR-Rättigheter.
Kontroll av efterlevnad
Securitas kontrollerar sina personuppgiftsbehandlingar löpande. Vi vidtar rimliga åtgärder för att kontrollera att personuppgifter är relevanta, korrekta, fullständiga och aktuella för de ändamål de ska användas. Kontroll sker både via interna – och externa revisioner.
Securitas kommer att följa eventuella beslut från tillsynsmyndigheten.
Förändringar i personuppgiftsbehandling
I vår verksamhet tillkommer, förändras och avslutas kontinuerligt olika personuppgiftsbehandlingar. Det beror till exempel på uppkomsten av nya produkter, tjänster, nya- eller förändrade lagkrav eller reviderade arbetsrutiner och/eller organisationsförändringar.
Inom verksamheten finns processer för att fånga upp förändringar och anpassa personuppgiftsbehandlingarna därefter.
Ändringar av den här integritetspolicyn och behandlingar av personuppgifter
Den här integritetspolicyn kan komma att förändras från tid till annan av Securitas och vi ser till att den senaste versionen alltid är uppdaterad på Securitas webbsida.
Information som bygger på denna policy eller interna rutiner, instruktioner eller policyer som relaterar till denna policy uppdateras löpande och återspeglas alltid i denna policy.
Eventuella ändringar i en ny version av denna policy och tillhörande information gäller från det datum som anges i versionshanteringen.
Version och ikraftträdande av denna policy är:
2020-09-04
Kontaktuppgifter
För vidare frågor om denna policy eller de personuppgiftsbehandlingar som utförs kontakta Dataskyddsombudet.
E-post till: dpo@securitas.se
Telefonnummer: 010-470 10 00
Securitas Sverige AB
Dataskyddsombud
Box 12516
102 29 Stockholm
-
Så här hanterar vi personuppgifter
-
Kategorier av registrerade
Besökare i Securitas lokaler.Ändamål
1. För att kunna hantera ditt besök genom att meddela den du ska träffa om din ankomst, erbjuda dig möjlighet att ansluta till vårt WiFi-nätverk och tillhandahålla dig en besöksbricka. Vår rättsliga grund för hantering är att vi gjort en intresseavvägning där vi anser att vi kommer att behöva hantera dina personuppgifter för att kunna hantera ditt besök hos oss på ett lämpligt sätt samt kunna erbjuda dig WiFi-nätverk.- För att kunna ta fram en evakueringslista vid händelse av brand eller annan olycka. Behandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för dig som registrerad.
- För att Securitas Sverige AB som säkerhetsbolag ska kunna redovisa vilka som vistas/har vistats i lokalerna, enligt rättslig förpliktelse.
Kategorier av personuppgifter
Namn, telefonnummer och e-post samt i förekommande fall företagsnamn vid enskild firma.Laglig grund
1. Securitas rättsliga grund för hantering är att vi gjort en intresseavvägning där vi anser att vi kommer att behöva hantera dina personuppgifter för att kunna hantera ditt besök hos oss på ett lämpligt sätt samt kunna erbjuda dig WiFi-nätverk.- Att kunna evakuera vid händelse av brand eller annan olycka är nödvändigt för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för dig som registrerad.
- Enligt rättslig förpliktelse, Lag om bevakningsföretag, har Securitas Sverige skyldighet att kunna redovisa vilka som vistats i lokalerna.
Lagringstid
Dina uppgifter sparas upp till 12 månader då de automatiskt tas bort ur systemet.Uppgifterna delas med
Anställda inom Securitas Sverige AB eller Securitas ABs koncern som hanterar ditt besök eller som du avser att besöka.För Securitas Sverige AB kan i särskilda fall Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet över bevakningsföretag, komma att ta del av dina personuppgifter.
Uppgifterna kan även komma att hanteras av tredje part som tillhandahåller besökssystemet och då endast i syfte att förbättra tjänsten eller ge support.
Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Nej.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Securitas vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna.Version: Version 2, Publicerad 2022-06-22, språkliga förtydliganden samt tillagda ändamål.
-
Kategorier av registrerade
Personer som vistas i Securitas lokaler.Ändamål
Securitas kamerabevakar delar av fastigheterna som exempelvis passager, ytterskal samt invändigt.För att i Securitas lokaler som besökare eller som anställd är anledningen till bevakningen att förebygga, upptäcka och utreda brottsliga handlingar samt bekräfta behöriga tillträden till våra lokaler.
Kategorier av personuppgifter
Bildmaterial där en persons identitet kan fastställas.Laglig grund
Securitas rättsliga grund är ett berättigat intresse där vi gjort en intresseavvägning där vi bedömt att vi behöver kamerabevaka vissa delar av våra lokaler för våra ändamål.Inom Larmcentralens lokaler så sker kamerabevakningen med lagligt stöd. Enligt författning (FAP 576-1) finns ett särskilt krav på att bevakningsföretag som har en auktoriserad larmcentral ska vara certifierade enligt Svenska stöldskyddsföreningens regelverk för Larmcentraler, där framgår att vissa delar av lokalerna ska omfatta kamerakontroll.
Inre kameror som har till syfte att enbart användas vid brottsutredning eller allvarlig arbetsmiljöincident.
Lagringstid
Dina uppgifter sparas upp till två månader då de automatiskt tas bort ur systemet.Uppgifterna delas med
Bildmaterialet överförs till Securitas larmcentral.Kameror vid passager går att se hos den bevakningspersonal som har till uppgift att åtgärda larm och utföra bevakning av lokalerna.
Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Nej.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Securitas vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna. Certifierad larmcental enligt SSF 136:5.Endast behörig personal inom Securitas larmcentral.
Inre kameror kan endast ses av Securitas säkerhetsavdelning
Version: Version 2, Publicerad 2021-09- 20, p.g.a. komplettering med information om våra Larmcentralers kamerabevakning samt språkliga förtydliganden
-
Kategorier av registrerade
De personer som dokumenteras av kroppsburen kamera.Securitas Sverige använder i vissa uppdrag en kroppsburen kamera. Kameran aktiveras av Securitas anställde när hot eller våld förekommer.
Personuppgifter kan komma att dokumenteras på den som hotar eller utför våld.
Det kan även i vissa situationer förekomma att personer som befinner sig inom kamerans inspelningsområde kan dokumenteras på inspelat materialet
Ändamål
Securitas anställda använder kroppsburen kamera för att kunna dokumentera bevismaterial då man utsätts för hot eller våld. Kamerorna används även för att minska risken för hot och våld mot den anställde då kameran i vissa situationer kan ge en lugnande effekt.Kategorier av personuppgifter
Kameran kan ta bilder, filma och spelar även in ljud. Kameran registrerar även lokaliseringsuppgifter var materialet har spelats inLaglig grund
Securitas rättsliga grund för hantering är att vi gjort en intresseavvägning där vi bedömer att anställdas möjligheter att dokumentera bevismaterial samt att minska risken för att utsättas för hot och våld i arbetsmiljön väger tyngre än den registrerades integritet.Lagringstid
Inspelat material raderas automatisk efter 30 dagar. Om en anställd bedömer att materialet kan utgöra ett bevismaterial i en hot- och våldssituation så kan materialet sparas i 12 månader.Om materialet visar sig utgöra bevismaterial i en utredning så tas relevant material ut systemet och biläggs till utredningen.
Uppgifterna delas med
Behörig personal inom Securitas. Om materialet visar sig utgöra bevismaterial i en utredning så delas underlaget med utredande myndighet.Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Nej.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Securitas vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna. Exempelvis lämnas endast ändamålsenligt material ut.För att material ska lämnas ut behöver en polisanmälan och/eller en arbetskaderapport finnas. Materialet ”blurras” vid behov så att inga icke ändamålsenliga personuppgifter lämnas ut.
Version: Version 2. Publicerad: 2021-02-22 p.g.a. ändrad lagringstid.
-
Kategorier av registrerade
De personer som Securitas dokumenterar för den myndighetsrapportering som sker i tjänstens utförande.Ändamål
För att Securitas, som utför bevakningstjänster åt kunder, är ansvarig för behandling av personuppgifter som sker i tjänstens utförande och där det är särskilt föreskrivet i lag eller annan författning om hur bevakningspersonal eller annan personal med viss befattning inom bevakningsföretaget ska behandla personuppgifter.Exempel på situation är när en väktare i sitt bevakningsarbete misstänker eller får kännedom om att brott begåtts, som hör under allmänt åtal och som det kan följa fängelse på, mot den som bevakningen avser att skydda. Detsamma gäller när en väktare griper en person med lagligt stöd
Kategorier av personuppgifter
Namn, personnummer och adress om uppgifterna är kända. Vi kan även dokumentera signalement eller andra uppgifter som måste dokumenteras enlig de riktlinjer som finns för rapportering till polismyndigheten.Laglig grund
Behandlingen sker för att den är nödvändig att utföra en rättslig förpliktelse enligt polismyndighetens författningssamling.Lagringstid
Securitas lagrar inte uppgifter längre än vad som är nödvändigt för att kunna rapportera uppgifterna och visa på efterlevnaden av reglerna enligt författning. Så snart uppgifterna har överlämnats till myndigheten raderar Securitas uppgifterna och behåller endast uppgifter om händelsen, såvida inte Securitas behöver uppgifterna inför framtida vittnesmål.Uppgifterna delas med
Polismyndigheten och andra myndigheter som anges i författning får ta del av uppgifterna samt i vissa förekommande fall även kunden för bevakningsuppdraget.Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Nej.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Uppgifterna överlämnats på det sätt som polismyndigheten hänvisar och behåller endast uppgifter om händelsen såvida inte Securitas i enstaka fall behöver uppgifterna inför framtida vittnesmål.Version 2, Publicerad: 2021-05-25, p.g.a. språkliga förtydliganden.
-
Kategorier av registrerade
Personer som är i kontakt med Securitas larmcentral.Ändamål
För att kunna registrera och registerföra ärenden som Securitas hanterar i våra certifierade larm- och kameracentraler, Contact Centers och Fastighetsjour (Jourmontör).För att Securitas att vi ska kunna utföra våra tjänster inom larmcentralen och för att uppgifterna ska arkiveras för att underlätta eventuella utredningar med anledning av inträffade händelser.
Kategorier av personuppgifter
- Loggar i form av: innehåll i larmmeddelande, operatörsåtgärder; vilken åtgärd, vem har gjort åtgärden, tidpunkt och datum när åtgärden slutfördes.
- Alla informationer/beslut som kund och/eller kundens personal och entreprenörer har gett larmcentralen i meddelandet/larmet och passageloggar.
Laglig grund
Enligt författning finns ett särskilt krav på att bevakningsföretag som har en auktoriserad larmcentral ska vara certifierade enligt Svenska stöldskyddsföreningens regelverk för Larmcentraler, SSF 136:5.I regelverket framgår vilka uppgifter som ska registreras och arkiveras.
Lagringstid
Rapportering som sker via larmcentralen behöver sparas i minst ett år då det krävs för journalföring enligt gällande certifiering och författning.Uppgifterna delas med
Endast utbildad och behörig personal anställd inom Securitas Sverige.Personuppgifter kan komma att delas med företag som utför tjänster åt Securitas såsom som utveckling, underhåll och teknisk support av kamerans programvara enligt överenskommelse med kund. De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner som Securitas har lämnat för behandlingen och har inte direkt access till materialet.
Materialet kan även komma att delas med tex polisen som underlag vid tex en utredning.
Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Nej.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Certifierad larmcentral enligt SSF 136:5.Övrigt
När du ringer till oss eller när vi ringer dig så lämnar vi inte alltid information om att vi spelar in samtalet. Det beror på att vi i vissa fall bedömt att vi inte vill förlänga svarstiden eller kontakttiden med dig som kund, då vi främst hanterar samtal om larm som behöver någon form av åtgärd inom kortast möjliga tid.Version 2, 2022-02-10. Uppdaterad p.g.a. förtydligande om behandlingens omfattning samt ny version av regelverket.
-
Kategorier av registrerade
ParkörÄndamål
För att kunna kontrollera erlagd avgift, utfärda och hantera kontrollavgift. För att hantera frågor om utfärdad kontrollavgift, överklagan samt för att administrera betalning i de fall då Securitas är personuppgiftsansvariga (innehar nyttjanderättsavtal på privat tomtmark).Kategorier av personuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Fordonsuppgifter
- Identifieringsuppgifter
- Bilder
- Lokaliseringsuppgifter
Laglig grund
Behandling sker enligt Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering.För att kunna utföra vissa uppdrag inom parkeringsservice krävs ibland att Securitas behöver kunna söka fram uppgifter om fordon och fordonsägare med hjälp av registreringsnumret via olika system.
Registreringsnumret används även av Securitas för att kontrollera parkeringstillstånd, erlagda parkeringsavgifter i p-automat eller mobila betalningslösningar på platsen mot betalningsleverantör.
Lagringstid
Ärenden kring avslutade och betalda kontrollavgifter sparas längst i 36 månader.
Utfärdade kontrollavgifter sparas enligt bokföringslag (1999:1078) och raderas därefter.Uppgifterna delas med
Handels- & Juristinkasso och anställda hos Securitas för att handlägga ärenden, överklagan och betalning samt eventuellt vidare för att hantera inkassoärenden.Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Nej.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Securitas vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna.Övrigt
Inhämtade av personuppgifter från annan part
Securitas, via vårt underbiträde, inhämtar personuppgifter från parter för att kunna ta del av ägaruppgifter till fordonet för att kunna hantera betalning- och påminnelsehantering.Om du vill bestrida en kontrollavgift:
På kontrollavgiften framgår det vem du ska vända dig för att bestrida en kontrollavgift.Annan information som rör personuppgiftshantering med koppling till parkeringsservice:
Respektive betalningsleverantör är ansvariga för de personuppgifter som hanteras i deras system.
De personuppgifter som hanteras i samband inkassohantering är Inkassobolaget personuppgiftsansvariga för.Parkeringsservice
Securitas kan utföra parkeringsövervakning på privat tomtmark på uppdrag av privata mark-/fastighetsägare.Securitas utfärdar då kontrollavgifter som personuppgiftsbiträde. Securitas kan även utföra andra typer av tjänster för våra kunder så som tex att tillhandahålla parkeringstillstånd, betalningsmöjligheter vid avgiftsparkering och vara våra kunder behjälplig vid flytt av fordon.
Beskrivning av parkeringsövervakning på kommunal gatumark
Securitas kan utföra parkeringsövervakning på uppdrag av kommuner enligt Lag (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning. Securitas utfärdar då så kallade parkeringsanmärkningar på uppdrag av kommunen. Securitas kan även vara kommunen behjälplig i processen när det gäller flytt av fordon enligt Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall samt Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall.Det är kommunen som är personuppgiftsansvarig för personuppgifterna och Securitas hanterar personuppgifterna som personuppgiftsbiträde efter kundens ändamål och instruktioner. På kommunal gatumark är det aktuell kommun som ansvarar för personuppgifterna.
Bestridande av parkeringsanmärkning sker till polismyndigheten. Adressen dit du ska skicka bestridandet står på parkeringsanmärkningen. Här kan du läsa mer om det hos polisen. https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/parkeringsanmarkning/
Version 1. Publicerad: 2020-10-22.
-
Securitas hemsida
Kategorier av registrerade
Användare av Securitas hemsida.
Användare av chatbot på hemsidan.
Användare av webformulär hemsidan.Ändamål
För att uppfylla din förfrågan om att få information eller material från oss, till exempel via broschyrer eller rapporter.
För att skräddarsy webbplatsinnehåll efter dina behov, för att analysera och förbättra webbplatser, för att mäta innehållsprestanda.
För analys och profilering av dina uppgifter och effektiviteten av våra marknadsföringsaktiviteter.
För direkt marknadsföring av Securitas produkter och tjänster.Kategorier av personuppgifter
Följande information kan komma att behandlas när du begär information från oss.
Kontaktinformation:- Mejladress
- Telefonnummer
- Namn
- Efternamn
- Företag/organisation
- Yrkesroll/titel
- Address
- Land
Ditt meddelande till oss.
Information tillhandahållen av dig via chatbot
Svaren du fått från vår chatbot och prisuppskattning.Surfinformation:
Unikt användar-ID per webbläsare
IP-adress (inklusive information om företaget som tillhandahåller IP-adressen)
Enhets-IDAnvändarprofil:
interaktion med Securitas webbplats: (klick, surfning (sidor, artiklar som har öppnats av användare), musrörelser, rullning, händelser/användaravsikter (avsikter att avsluta) typ av slutenhet, typ av webbläsare, vilket operativsystem användaren använder, språket som ställts in i operativsystemet som användaren använder.Information om vilken marknadsföringskommunikation du mottagit från oss och när, öppnade email, klick, nyhetsbrevsprenumerationer, events som du anmält dig till eller deltagit på, dina marknadsförings- och kommunikationspreferenser.Vår Chatbot nyttjar så kallade eTags.
Vi kan samla in personuppgifter från följande källor:
- Personuppgifter du ger oss direkt. Vi samlar in data om hur du använder våra tjänster, till exempel vilka typer av innehåll du tittar på eller engagerar dig i och frekvensen och varaktigheten av dina aktiviteter. Vi samlar också in personuppgifter som du ger oss när du fyller i kontaktformulär, får en prisuppskattning, interagerar med vår chatbot eller fyller i en undersökning.
- Personuppgifter vi samlar in automatiskt. Vi tar också emot och lagrar vissa typer av personuppgifter när du interagerar med oss online. Vi använder cookies och liknande spårningstekniker för att få personuppgifter när din webbläsare kommer åt våra webbplatser eller annonser och annat innehåll som serveras av eller på uppdrag av Securitas på andra webbplatser. Vi kan även använda mjukvaruverktyg för att mäta och samla in sessionsinformation som sidsvarstider, nedladdningsfel, längd på besök, information om sidinteraktion och metoder som används för att surfa bort från sidan. För att förebygga bedrägeri och föra diagnostik kan vi även samla in teknisk information för att identifiera din enhet.
- Personuppgifter vi samlar in från andra källor. Vi samlar in personuppgifter från andra källor inklusive våra pålitliga partners och tredjepartspartners. Vi får till exempel information om dig och andra besökares interaktioner med vår annonsering för att mäta om vår annonsering är relevant och framgångsrik.
Laglig grund
Cookies på - Samtycke.
Se mera i cookiepolicy och cookie-inställningar i sidfoten på hemsidan.Chatbot och webformulär: Securitas rättsliga grund för hantering är att vi gjort en intresseavvägning där vi anser att vi kommer att behöva hantera personuppgifter för att kunna kommunicera med dig kring de ärenden som vi behöver hantera åt dig för dina ändamål.
Marknadsföring och profilering: Direkt marknadsföring sker med stöd av ditt samtycke alternativt med stöd av vårt legitima intresse av att marknadsföra våra produkter och tjänster som vi tror att du kan vara intresserad av. Den rättsliga grunden för att bygga en marknadsföringsprofil om dig och relaterad profilering är Securitas legitima intresse av att marknadsföra våra produkter och tjänster och för att främja, utveckla och förbättra våra tjänster (se mer nedan under rubriken ”Profilering”).
Lagringstid
Se mera i cookiepolicy och cookie-inställningar i sidfoten på hemsidan.
Chatbot – eTags tas bort efter att webbläsarens cachminne har rensats.Uppgifterna delas med
Se mera i cookiepolicy och cookie-inställningar i sidfoten på hemsidan.Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Ja, via cookies.
Se mera i cookiepolicy och cookie-inställningar i sidfoten på hemsidan.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Securitas vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter och Securitas arbetar ständigt med att skydda dina personuppgifter från oavsiktliga eller olagliga förstörelse, förlust eller ändring, obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de personuppgifter som överförs, lagras eller på annat sätt behandlas av Securitas.Övrigt
Om du frivilligt lämnar icke ändamålsenliga personuppgifter eller särskilda kategorier av personuppgifter till oss, utan att detta begärs av oss, betraktar vi detta som att du lämnat ditt samtycke till registrering av uppgifterna och i enlighet med det ändamål som angivits särskilt i samband med lämnandet av uppgifterna. Det innebär att om du själv lämnar känslig information, till exempel i ett mail till oss förutsätter vi att du är medveten om du att uppgifterna registreras hos oss.Profilering
Securitas använder dina personuppgifter för att skapa profiler genom att analysera ditt surfbeteende och hur du interagerar med Securitas. Av dessa profiler skapar vi grupper (även kallade segment) som har vissa gemensamma egenskaper som dig. Dessa segment används av Securitas för att visa relevant innehåll för dig när du besöker vår webbplats, och för att visa relevanta erbjudanden och annonser från Securitas på de lokala Securitas-webbplatserna och via tredjepartswebbplatser samt för att anpassa vår marknadsföringskommunikation. Securitas kombinerar uppgifter vi har om dig för att bygga upp en marknadsföringsprofil som hjälper oss att avgöra vilka produkter och tjänster som kan vara av intresse för dig som kund eller potentiell kund och när du kan vara redo att göra ett köp baserat på upprepad interaktion och engagemang med våra webbplatser, e-postmeddelanden och innehåll (t.ex. baserat på engagemangspoäng från din interaktion och engagemang med vårt innehåll såsom öppnade mail, klick, skickade webbformulär, etc.)Securitas samlar in dina uppgifter där du har lämnat samtycke till att vi gör det; till exempel att acceptera inställningen av cookies och liknande tekniker via vår cookiebanner.
Som exempel samlar Securitas in data, med ditt samtycke, från:
- Våra webbplatser om vad du ser och hur du interagerar med vårt innehåll;
- Vår digitala visningsreklam som vi visar dig på sociala plattformar och andra tredjepartswebbplatser;
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke för att förhindra att ovan nämnda personuppgifter används för profilering med hjälp av verktyget Cookie-inställningar som finns i sidfoten på vår webbplats. För att lära dig mer om att radera cookies, se vår cookiepolicy.Utöver ovan nämnda uppgifter kan din marknadsföringsprofil byggas av andra uppgifter vi har om dig i egenskap av befintlig kund eller kontaktperson hos en befintlig kund såsom information som du tillhandahållit genom webbformulär, chattkonversationer eller annan kommunikation med oss.
Vi använder dessa uppgifter för att förstå dina preferenser. Om vi till exempel ser att du regelbundet tittar på artiklar om små och medelstora företag på vår webbplats, och klickade på vår annons för små och medelstora företag, kan vi skräddarsy vårt webbinnehåll för sådant som vi tror att du kommer att vara mest intresserad av.
Baserat på din profilinformation kan vi även ge dig reklam som vi tror att du kommer gilla och vill se när du tittar på innehåll från oss eller från en tredjepart som vi annonserar med, inklusive genom direkt marknadsföringskommunikation om våra produkter och tjänster
Information analyseras och profileras automatiskt för att utvärdera ditt intresse för våra tjänsterbjudanden och/eller kampanjer. Detta gör det möjligt för oss att identifiera och rikta marknadsföring genemot potentiella kunder och/eller affärspartners och syftar till att förse dig med relevant och aktuellt innehåll baserat på dina indikerade intressen. Securitas marknadsförings- och försäljningspersonal är involverad i denna process och inga automatiserade beslut fattas som skulle resultera i rättsliga effekter eller på liknande sätt väsentligt påverka en individ.
Den rättsliga grunden för att bygga en profil om dig och relaterad profilering såsom engagemangspoäng (t.ex. baserat på preferenser, beteende på webbplatsen, interaktion med Securitas innehåll) är Securitas legitima intresse av att marknadsföra våra produkter och tjänster bl.a. genom direkt marknadsföring till befintliga och potentiella kunder och för att främja, utveckla och förbättra våra tjänster.
Du kan alltid invända mot profilering och vi kommer att respektera ditt beslut.
Version 2. Publicerad 2024-03-07.
-
Kategorier av registrerade
Parter i målet.Ändamål
För att hantera och bemöta rättsliga krav till exempel vid en tvist eller en rättsprocess Securitas Sverige är part i.Kategorier av personuppgifter
De personuppgifter som framkommer i rättsliga ärendet.Laglig grund
Enligt avtal - kundavtal, anställningsavtal, leverantörsavtalLagringstid
Personuppgifterna bevaras under den tid som är nödvändig för detta syfte.Uppgifterna delas med
De parter som berörs av aktuellt rättsligt krav.
Överföring av personuppgifter till utanför EU/EES
Sannolikt inte. Men beror på parterna och ärendet.Organisatorisk- och teknisk säkerhet
Securitas vidtar lämpliga åtgärder för att skydda personuppgifterna.Version: Version 1, Publicerad 2022-12-20.
-
Information om hur vi hanterar personuppgifter vid rekrytering och anställning kommuniceras via interna kanaler.
-
Securitas levererar olika digitala tjänster t.ex. applikationer eller andra digitala tjänster såsom väktarrapporter som erbjuds via en applikation, MySecuritas etc.
Information om de digitala tjänsterna och hur personuppgifter hanteras kan du ta del av genom integritetsmeddelandet och särskilda tjänstevillkor på sidan länkad nedan, samt i förekommande fall genom tillhörande tjänstebeskrivningar för respektive digital tjänst, och ditt avtal inklusive personuppgiftsbiträdesavtal du har med oss.
Securitas Intelligent Service AB agerar som personuppgiftsbiträde för Securitas Sverige AB, och vilka underbiträden de anlitar för de digitala tjänsterna framgår av ditt personuppgiftsbiträdesavtal i förekommande fall och/eller dokumentet details of processing and list of sub-processors som finns på länken nedan.
Ytterligare information och särskilda tjänstevillkor till Securitas digitala tjänster finns här.
-
Securitaskoncernen är berättigade att använda data som genereras vid utförande av Tjänsterna under Avtalet för syften såsom analys, utveckling och förbättring av våra tjänster och produkter men även för utveckling av nya tjänster eller produkter. Vidare är Parterna överens om att information och/eller data i en Tjänstebeskrivning inklusive en instruktion får användas av båda Parter inklusive deras konsulter, underleverantörer och eller inom deras koncerner, under förutsättning att dessa är bundna av sekretessförbindelser i enlighet med innehåll i detta Avtal för internt bruk.
För mer information vänligen kontakta dpo@securitas.com.
-
Hittar du inte vad du söker?
Ibland kan det vara snårigt att hitta rätt bland alla policys. Klicka här för att komma i kontakt med vårt dataskyddsombud för vidare hjälp.