Frågor och svar: Securitas Parkering
Vill du hyra en parkeringsplats, lägga till fler registreringsnummer i ditt avtal eller betala via autogiro? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren gällande Securitas Parkering.
-
Här får du svar på de vanligaste frågorna om Securitas parkering
-
Ja, för att kunna administrera ditt digitala parkeringsavtal behöver du ladda ned applikationen [Securitas Parkering]. Du kan ladda ner appen via Appstore eller Google Play.
-
Ja, klicka här för att komma till instruktionsvideon.
-
Om du har ett godkänt parkeringsavtal på ”Mina sidor” kommer du att kunna se det i appens [Securitas Parkering] startsida under menyn ”Parkera” vid startdatumet.
Om du behöver teckna ett parkeringsavtal men inte har en länk till din hyresvärd/BRF:s registreringssida ber vi dig att kontakta parkering@securitas.se så hjälper vi dig vidare i processen.
-
Nej, du kan enbart ha ett (1) fordon aktiverat på ditt parkeringstillstånd. Om du har flera fordon som behöver parkeras samtidigt behöver du ha mer än ett (1) parkeringstillstånd.
-
Ja, det gör du enklast i appen [Securitas Parkering].
- Klicka på fliken ”Parkera” nere i den vänstra menyn.
- Klicka på ”Byt Fordon” och välj ett annat registreringsnummer i listan.
- Om du behöver lägga till ett registreringsnummer klickar du på ”Lägg till fordon”, skriv in registreringsnumret och sedan på ”Spara fordon”.
- Välj sedan vilket fordon du vill parkera med.
-
Under fliken ”Parkera” i appen [Securitas Parkering] kan du se ditt/dina parkeringstillstånd och registreringsnumret som står som pågående parkering är fordonet som är aktiverat.
-
Du har ett digitalt parkeringstillstånd och om du inte har aktiverat rätt registreringsnummer syns det inte att du har ett giltigt parkeringstillstånd om parkeringsvakten söker på ditt fordon. Det är därför viktigt att rätt registreringsnummer är aktiverat annars riskerar du att få en kontrollavgift.
-
Om du anser att din kontrollavgift är felaktig ska du i första hand bestrida denna hos Hojab via minasidorhojab.svea.com alternativt skickar ett mejl till parkering@svea.com.
-
Om du tecknar ett digitalt parkeringstillstånd i mitten av en månad kommer din första faktura att ha ett högre belopp då vi förskottsfakturerar. Din första faktura kommer då att gälla från och med det datum du angivit.
-
I appen kan du klicka på profilsymbolen i det högra hörnet och sedan på ”Mina sidor”. Välj sedan ”Fakturor” i den svarta menyn. Här visas samtliga fakturor som Securitas genererat för ditt avtal.
-
Du ändrar enklast i appen [Securitas Parkering] genom att följa nedan steg.
- Klicka på profilsymbolen längst upp till högra hörnet och välj ”Mina sidor”.
- Klicka på ditt namn och sedan på ”Avtalstagaruppgifter”.
- Under ”Betaluppgifter” klickar du på ”Ändra”.
- Välj önskad betalmetod och därefter på ”Spara”.
Observera att det inte går att ändra betalningsmetod för redan skapade fakturor. Ändringen träder i kraft från och med nästkommande faktura. Vi fakturerar den 1–6 varje påbörjad månad.
-
En digital nyckel kan du tilldela en annan användare möjlighet att öppna portar eller dörrar i ett garage om du har en reserverad plats. Observera att detta inte gäller om du har en oreserverad plats utan då räcker det att du bjuder in en användare av ditt tillstånd.
-
- Klicka på profilsymbolen längst upp i det högra hörnet och klicka på ”Mina sidor”.
- Klicka på ditt avtal (blå text) och scrolla ned till ”Digitala nycklar”.
- Klicka på ”Lägg till” och fyll i mejluppgifter till personen som du vill tilldela behörigheten. Personen får då en inbjudan till sin mejl och behöver godkännas Mobilt BankID för att få tillgång till att öppna portar/dörrar där du har en reserverad plats.
-
Du kan bjuda in en användare på ditt parkeringstillstånd vilket betyder att personen kan logga in med sitt eget Mobila BankID i sin smartphone och kan styra vilket registreringsnummer som ska vara aktiverat.
Denna funktion är bra ifall ni är flera som vill styra tillståndet, antingen vilket registreringsnummer som ska vara aktiverat eller kunna öppna port/dörr om du har en oreserverad plats i ett parkeringshus/garage.
Under ”Mina sidor” i appen klickar du på ditt avtal (blå text) och längst ned klickar du på ”Lägg till” för ”Användare av parkeringstillstånd”. Skriv in personens mejladress. Registreringsnumret kan personen i fråga själv fylla i. Klicka sedan på ”Skicka”.
Personen får nu ett mejl som behöver godkännas med sitt Mobila BankID.
-
Du behöver säga upp ditt parkeringsavtal på egen hand om du har Mobilt BankID. Följ nedan steg i appen [Securitas Parkering] för att säga upp ditt parkeringsavtal.
- Klicka på profilsymbolen längst upp till högra hörnet och sedan på ”Mina sidor”.
- Klicka på ditt avtal (blå text) och längst ned under "Kunduppgifter" klickar du på "Säg upp" och därefter på ”Bekräfta”.
- Du kommer att få ett bekräftelsemejl på ditt avslutade parkeringstillstånd.
Observera att uppsägningstiden följer dina avtalsvillkor.
-
Vänligen följ dessa steg innan du kontaktar Securitas för vidare hjälp:
- Se till att du står tillräckligt nära för att få kontakt med enheten.
- Kontrollera att Bluetooth samt dina platstjänster är påslagna. Observera att det endast går att ha 3 Bluetooth-enheter påslagna samtidigt.
- Logga ut och in igen i applikationen.
- Starta om din mobil alternativt ominstallera applikationen.
- Om du inte har täckning där du står prova att slå på och av ditt flygplansläge.
Om det fortsätter att vara ett problem finns det ett telefonnummer på skylten utanför garaget som du kan ringa till - som kan fjärröppna åt dig. För teknisk support med applikationen vänligen mejla parkering@securitas.se.
-
Om skadan har inträffat i garaget på Kv. Fastighetsboken eller Bergskvadraten skall du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag och sedan mejla till parkering@securitas.se. Tänk även på att bifoga en bild på skadan.
Om skadan inträffat i ett annat garage än det som är angivet ovan, ska du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag och sedan informera din hyresvärd.
För att inte riskera ytterligare skador hjälper vi dig att byta till en annan parkeringsplats. Securitas kompenserar inte för eventuella avgifter som parkeringsplatsen kan innebära.
-
Du når oss via mejl parkering@securitas.se eller på telefonnummer 010-470 10 57, vår telefonlinje är öppen helgfria tisdagar mellan klockan 09:00-11:00 samt 13:00-15:00.
-
Kontakta oss
Har du några frågor om Securitas parkeringsapp? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Mejla oss