1. Kartlägg säkerhetsrisker och gör research
Vilka är de största riskerna för verksamheten?
Ta reda på vilken typ av händelse som är det största hotet för verksamheten. Insikterna ligger till grund för vilken typ av säkerhetsåtgärder du bör prioritera. Är det inbrott? Rån? Eller är det störst risk att verksamheten råkar ut för brandolyckor? Området som lokalen ligger i ger också en fingervisning om hur stor risken är för att verksamheten utsätts för brott. Är verksamheten under god uppsikt eller ligger den avskilt? I en galleria eller mot en gata? Sådana faktorer har betydelse när det gäller risk för brott. Frågorna nedan hjälper dig att kartlägga risker och behov.
Har det inträffat tidigare brott mot företaget?
Tidigare brott kan ge ledtrådar till vilka typer av resurser du ska satsa på. Vilken typ av brott har verksamheten i sådant fall varit utsatt för?
Har företaget något larmklasskrav?
Ofta finns larmklasskrav från verksamhetens försäkringsbolag för att företagsförsäkringen ska gälla. Därför är det viktigt att ta reda på om er verksamhet behöver uppfylla något speciellt larmklasskrav.
Hur många ingångar finns till lokalen?
Entréskydd, även kallad magnetkontakt, är en enkel och effektiv lösning för att säkra ingångar. Tänk på att det går att ta sig in genom fönster och takluckor för den som verkligen vill. Sätt upp en dekal om att lokalen är skyddad vid varje ingång. Det ska alltid finnas och har dessutom ett avskräckande syfte mot inbrottstjuvar.
Arbetar personal ensam eller har sena kvällspass?
För personalen kan ett personlarm innebära en stor trygghet. Denna typ av larm är vanliga i till exempel butiker och restauranger, men även inom andra verksamheter där personalen behöver extra trygghet. Hjälpen är bara ett knapptryck bort om något skulle hända.
Finns värdefulla föremål som behöver extra säkert skydd?
En vibrationsdetektor är ett smart val för de platser där du vill ha en extra hög säkerhet, som ett värdeskåp. Vibrationsdetektorn larmar då så fort den känner av vibrationer om någon till exempel borrar i skåpet.
Finns utrymmen med högre risk för brand?
En rökdetektor är ett tryggt komplement i utrymmen där brandrisker finns, till exempel pentryn och personalrum.
Riskerar någon del av lokalen vattenläckage?
Fuktskador är ofta kostsamma att åtgärda. En vattendetektor är en bra investering på de platser där det finns risk för läckage.
Har ni värmekänsliga produkter i kylar?
Temperaturmätare säkerställer att temperaturen håller sig inom önskat värde i till exempel kylar. Larmet för mätaren signalerar då temperaturen blir för hög eller för låg.
2. Matcha säkerhetslösningarna mot era behov
Hur vill du använda larmsystemet?
En del föredrar att styra sitt larmsystem via en app i telefonen. Andra föredrar att komplettera sitt system med en väggmonterad knappsats och styra larmet därifrån.
Det är mycket praktiskt att larmsystemet är enkelt att ändra och ställa in. På Securitas hör vi ofta att den användarvänliga appen är en stor fördel med våra larmtjänster. I appen håller du enkelt koll på många detaljer för dina lokaler.
Behöver medarbetarna personliga larmkoder?
Det är viktigt att kunna säkerställa att flera personer inte använder samma kod in till lokalen. Det är en säkerhetsfaktor som ibland missas på grund av ett krångligt och tidskrävande system. Har du möjlighet att snabbt och enkelt tilldela och ta bort larmkoder till personal och besökare så ökar du säkerheten betydligt.
Vill du veta när larmet slås på eller stängs av?
Om personalen ansvarar för att sätta på och stänga av larmet är det bra för dig att veta om lokalen larmas enligt plan. Vill du få en notis från larmsystemet när någon frångår rutinerna? Om lokalen inte är larmad i tid kan det till exempel vara ett tecken på att personalen glömt larma på för kvällen.
Har du behov att hålla uppsikt genom kameraövervakning?
Om du behöver ha uppsikt över lokalerna dygnet runt är det en god idé att koppla ihop övervakningskameror med samma system som larmet. Förutom att se lokalen utan att vara på plats, är det ett bra sätt att övervaka tillfälliga besökare som leveranser och bud. Dessutom är kameraövervakning ett effektivt verktyg för att motverka brott.
Inspelningarna ger väktare, polis och räddningstjänst värdefull information inför en räddningsinsats eller ett gripande. De är ofta viktigt bevismaterial vid identifiering och kartläggning av händelseförlopp. Securitas larmsystem ger dig dessutom automatiskt ett filmklipp när larmet startar och larmcentralen kan ofta se vad som orsakar larmet.
3. Ta reda på vad som händer när larmet gå
Vem rycker ut om larmet går?
Securitas står beredd att rycka ut med den hjälp som situationen kräver. Det rör sig ofta om väktarassistans men vi kopplar alltid in polis eller räddningstjänst när situationen kräver det.
Vilken bemanning finns i området när hjälpen behövs?
När larmet går är det ofta av största vikt att åtgärder sätts in snabbt. När man jämför olika larmtjänster är det därför viktigt att ta reda på hur säkerhetsföretagets bemanning ser ut i området. En av fördelarna med att ha många medarbetare i ett område är att man har stora möjligheter att sätta in resurser direkt – även i de lägen där hjälp behövs på fler platser samtidigt.
Vad kostar en utryckning?
Hur mycket en utryckning kostar är en viktig fråga när du jämför olika larmtjänster. Här ser det lite olika ut i branschen, Väljer du något av Securitas säkerhetspaket för mindre företag så debiterar vi inte för en utryckning.
Har du funderingar kring larm, personlarm eller kameraövervakning? Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.