Vanliga frågor och svar
-
Om Securitas
-
Med över 80 års erfarenhet av att skydda det som är viktigt så har vi sett mer än de flesta. Det är därför Securitas är det självklara valet för företag runt om i världen. Som globala ledare skyddar vi några av de största företagen i världen och arbetar med företag i alla segment. Vi vet inte bara hur man bäst säkrar småföretag, utan vi gör det genom att skräddarsy vårt erbjudande till dina behov. När du väljer Securitas väljer du en pålitlig partner som vägleder dig hela processen, från första samtalet till installation - och som alltid finns vi tillgängliga om ytterligare behov uppstår. Oavsett företag och era behov, får du alltid:
- 24/7 Larmövervakning från våra larmcentraler
- Snabb respons från våra väktare
- Professionell installation och årligt underhåll
- Fast månadsavgift och transparent prissättning
- Flexibla lösningar som växer med ditt företag
- Gratis säkerhetsriskbedömning
-
Det finns många förmåner med att välja Securitas som säkerhetspartner som småföretagare, våra smarta lösningar kommer med många olika fördelar. Här är några exempel:
- Vår 24/7 övervakning från våra Operations Centers, larmcentraler, möjliggör snabb respons i händelse av en incident.
- Oavsett var du är kommer våra väktare alltid att agera snabbt när behov uppstår.
- Vi får säkerhet att rimma med kvalitet: Securitas säkerställer en professionell installation samt kontinuitet och kvalitet - genomgående för den totala lösningen - och erbjuder exempelvis skydd i händelse av funktionsfel eller vid defekt i en kamera.
- Eftersom säkerhet inte ska vara en börda för en småföretagsägare kan Securitas ta hand om förfinansiering: du betalar ett fast månatligt belopp under avtalstiden.
- Vi förstår att planerna för en företagsägare kan förändras. Våra lösningar möjliggör flexibilitet och skalbarhet om företaget behöver utvecklas.
- Securitas ger alltid kostnadsfria säkerhetsriskbedömningar.
-
-
Säkerhetslösningar för min verksamhet
-
Det finns många olika sätt för dig som småföretagare att säkra din verksamhet. En god nyhet är att du kan själv göra väldigt mycket för säkerheten, men du kan även rådslå en pålitlig säkerhetspartner för att identifiera den rätt säkerhetslösningen för dina behov.
- Alla småföretag är olika, och har således olika behov av säkerhetslösningar. Med det rätta larmet behöver du inte oroa dig att något ska hända när du inte är på plats. Skulle en olycka uppstå eller ett brott begås så blir du omgående meddelad om situationen, och rätt resurser tillsätts för att lösa den.
- Kameraövervakning tillhandahåller en tydlig och snabb bild av situationen. Vidare så ökar det de anställdas säkerhet, skapar bevisunderlag och avskrämmer individer med dåliga intentioner.
Arbetar en del av dina medarbetare ensamma? Vi säkerställer att de är trygga genom tekniska lösningar så som larmknappar och fjärrövervakning.
-
Du bör alltid sträva efter att ha en trygg och säker arbetsplats - oavsett om du är ett större eller mindre företag.
- Mindre företag står inför samma potentiella säkerhetsrisker som större företag, med avseende på brandrisker, ensamarbetare (oftare för små och medelstora ägare), inbrott m.m.
- Du vill alltid att dina anställda och kollegor ska känna sig trygga, oavsett tid på dygnet, den uppgift de utför eller var kontoret är beläget.
- Som ett litet företag bör bekvämlighet alltid uppmuntras, och genom att använda Securitas smarta och enkla tjänster får du full kontroll över säkerheten genom att ha rätt utrustning och rutiner.
- Vid olycksfall är det viktigt med rätt säkerhetsåtgärder för att få ersättning från försäkringsbolaget.
-
-
Larmtjänster för småföretag
-
Om du vill öka säkerheten på din arbetsplat, så är det bra att börja med att installera ett larm. Med rätt larmsystem är du alltid medveten om vad som händer i dina lokaler, även om du inte är på plats. Det är ett effektivt och kostnadseffektivt sätt, som gör det möjligt att agera lämpligt när en olycka inträffar. Larmlösningar är grunden för att säkra ditt företag. För att förhindra olyckor och brott från att påverka ditt företag bör du också överväga kompletterande tjänster så som bevakningstjänster, videoövervakning och första-hjälpen-utrustning.
-
Innan du väljer ett larm för dina lokaler är det viktigt att vara medveten om de risker som dina anställda och din arbetsplats står inför. Först och främst behöver du identifiera vad som är det största säkerhetshotet för ditt företag. Beroende på vilken typ av verksamhet du driver kan du vara mer utsatt för vissa säkerhetsrisker (t.ex. inbrott, brandrisker, väderförhållanden, vandalism, stöld, arbetsolycka ...). Att förstå dina säkerhetsbehov är avgörande för att välja det larm som passar dig bäst. Det hjälper dig att förstå var du ska börja och vad du ska prioritera.
När du känner till dina risker är nästa steg att hitta den mest relevanta säkerhetslösningen och utrustning som hjälper till att säkra ditt företag. Vissa säkerhetslösningar är vanliga för alla verksamheter medan andra endast behövs av några. Till exempel behöver nästan alla småföretag brandsäkerhetslösningar.
Kom ihåg att vi alltid kan hjälpa dig att hitta rätt lösning för dina säkerhetsbehov. Ring oss nu för en fri riskbedömning, våra experter brinner för att hjälpa dig att hitta bästa möjliga lösning för dig och din verksamhet genom att skräddarsy vårt erbjudande till dina specifika behov.
-
Det bästa larmet för ditt företag beror på dina säkerhetsbehov. Att genomföra rätt säkerhetsanalys i samarbete med Securitas möjliggör att välja den säkerhetslösningen - som bäst passar alla dina behov som ett litet eller medelstort företag.
-
Alla företag står inte inför samma risker. För att välja det bästa larmet för ditt företag måste du först vara medveten om de risker som dina anställda och din arbetsplats står inför. Är ditt företag i riskzon för inbrott? Eller brandfaror? Är intrång en stor risk som du behöver ta itu med? Kartlägg alla risker som kan äventyra ditt företag. Detta hjälper dig att förstå vad du ska prioritera och vilka säkerhetslösningar som bäst passar dina behov.
Baserat på dina säkerhetsbehov kan du välja att antingen installera ett larm och stå för övervakning på egen hand, eller ett larm som är professionellt övervakat och har vaktanrop som ansluten tjänst. För småföretag kan du överlämna installationen, övervakning och underhåll av ditt larm till en betrodd partner så att du kan fokusera på vad du gör bäst - att driva ditt företag.
-
Om ett larm utan övervakning går av får du meddelanden i din smartphone som informerar dig om att något kan ha hänt. Men eftersom larmet inte övervakas av någon larmcentral kommer du och dina anställda att vara de enda som kan reagera på hotet . Det kan också finnas fall där du måste reagera på ett larm som är felaktigt aktiverat, vilket orsakar ytterligare stress.
Med ett övervakat larm är din utrustning ansluten till en professionellt larmcentral, som alltid reagerar på händelser från larmet. Operatörerna kan verifiera larmet och se till att en väktare agerar beroende på dina företags behov, så att du kan känna dig trygg.
-
-
Övriga frågor
-
En väktare arbetar för ett auktoriserat säkerhetsföretag, för att utföra säkerhetsuppgifter. Väktaren är normalt uniformerad, även om det finns undantag (se butiksinspektör och personligt skydd), och huvuduppgiften är tillsyn och övervakning av olika slag. Detta görs ofta genom att en väktare patrullerar lokaler och besöker ett antal olika kunder.
Under stationär övervakning vid exempelvis en industri eller reception är väktaren på en plats under hela arbetskiftet. Rollen innehåller en mängd uppgifter som nödutryckning, fastighetsutryckning, låsning och upplåsning av butiker och säkerhetsskapande arbete.
Väktaren har inga särskilda juridiska befogenheter, men kan vid brott agera effektivt med hjälp av de rättigheter som alla har: så kallat envarsgripande (rättegångsbalken) nödvärn (brottsbalken), laga befogenhet att använda våld vid gripande (polislagen), liksom att utföra skyddsvisitation enligt densamma. Samt att åtnjuta ett visst rättsligt skydd och rätten att bära viss säkerhetsutrustning (t.ex. en batong eller handfängsel).
-
Securitas har som ambition och mål att kunna agera så fort som möjligt. I Sverige har Securitas den största väktar-organisationen - med över 1 200 patrullfordon som är utplacerade över hela landet. Detta ger oss möjlighet att agera snabbt, men ingen garanti för en speciell tid på plats kan ges.
-
Beroende på vad som utlöst larmet kan händelseförloppet se lite annorlunda ut. Vi har nedan sammanfattat vad som händer för olika scenarier.
När larmet utlöses blir händelsen registrerad antingen som ett tekniskt larm, eller ett larm som kräver åtgärd och vidarebefordras till Securitas larmcenter via antingen mobil eller fast bredband.Om larmet utlöses av ett tekniskt fel (ex: batterifel, strömavbrott eller sabotage), meddelas du via push-meddelande och/eller e-post, beroende på de inställningar du har ställt in.
Om larmet utlöses av en händelse som kräver åtgärd:
- En signal skickas till Securitas Alarm Center samtidigt som kunden meddelas via push-notifikation och / eller e-post, beroende på de inställningar du har satt som kund. Inspelade videor eller bilder skickas också till kontrollcentralen.
- Larmcentraloperatören ringer numret du har angett i ditt kundkonto och ber om en personlig kod.
- Om operatören får rätt kod kommer man gemensamt fram till om det behövs en utryckning eller inte.
Om operatören får fel kod eller inget svar alls skickas en väktare till den plats där larmet gick av. Väktaren agerar då i enlighet med situationen (genomföra ett envarsgripande och kontakta polisen, ge första hjälpen, åtgärda ett trasigt fönster ...)
-
Att driva ett företag är utmanande. Securitas gör det lättare för dig att känna dig trygg och skräddarsyr säkerhet till ditt företags och anställdas behov. Du får rätt skydd och en total kontroll av kostnader och konsekvenser vid oväntade händelser. Här är anledninga till varför det kan vara ett bättre val för företagsägare att köpa ett larm från en säkerhetsleverantör:
- Installationen av din säkerhetsutrustning tas hand om av experter som kan bedöma var larmen bäst placeras.
- Du behöver inte tänka på underhåll, din säkerhetsleverantör upprätthåller utrustningen så att du vet att det alltid fungerar korrekt.
- Ett professionellt operationscenter (larmcentral) är alltid redo att vidta åtgärder om något går fel.
- Professionell övervakning är effektivare än självövervakning. Det ger högre kvalitet och är mer tillförlitligt.
- Du får anpassade säkerhetslösningar baserade på dina specifika behov och omständigheter.
- Integrering av sensorer och annan tilläggsutrustning till din existerande utrustning är effektivare när den görs av en säkerhetsleverantör.
-
Nyfiken på våra säkerhetslösningar?
Fyll i dina kontaktuppgifter så hjälper vi dig att hitta den bästa säkerhetslösningen för dig och ditt företag. Vill du hellre ringa oss? Då når du vår telefonlinje för företag på 010-470 55 50.
Tack!
En av våra servicerådgivare kommer att kontakta dig inom kort!