Vanligtvis används olika typer av säkerhetslösningar för att motverka olyckor eller yttre hot. Det många inte vet är att dessa produkter och tjänster har fler användningsområden och kan användas för rena serviceuppdrag. Med många gäster på ett hotell kan det ibland vara svårt för personalen att ha en tydlig överblick över hela området och att befinna sig på flera platser samtidigt. Genom att arbeta smart med teknik och tjänster kan ni säkra hotellet samtidigt som ni höjer servicenivån.
Arbeta med ett smart passerkortsystem
Många hotell arbetar redan med smarta passerkortsystem som enkelt kopplar ett nyckelkort till ett hotellrum. På nyckelkortet finns det ingen markering eller indikering som visar vilket rum det kan öppna, vilket gör det svårt för en potentiell tjuv att lista ut vilket rum kortet tillhör. Under tiden som tjuven försöker hitta rätt rum hinner gästen anmäla kortet försvunnet och ni i receptionen spärra det. Fördelarna gäller inte bara för era gäster, utan även för er i personalen då ni enkelt kan ge åtkomst till hantverkare eller andra som är på tillfälligt besök utan att ni behöver oroa er för fysiska nycklar som kan försvinna.
Jobba mer effektivt med hjälp av ett passerkontrollsystem med integrerad kamera
Hjärtat på ett hotell är er reception. Det är oftast det första en besökare ser när de anländer och den sista anhalten vid en utcheckning. Olika besökare kommer att ha olika resvägar och därmed kan deras ankomsttider skilja sig åt. För att få ut mest av nattpersonalen bör de kunna röra sig över hela hotellet för att utföra de arbetsuppgifter som krävs. Ni vill helst undvika att de blir låsta till receptionen för att kunna välkomna gäster som kommer nattetid. Med ett passerkontrollsystem med integrerad kamera vid er huvudingång kan ni låsa dörren och lämna receptionen för att göra de uppgifter som krävs. När gäster ankommer ringer de på och ni kan via passerkontrollens kamera se personerna och släppa in dem.
Securitas personal i receptionen
Känner ni att er personal gör mer nytta utanför receptionen eller att din verksamhet är sårbar vid sjukfrånvaro? Då kan lösningen vara att låta Securitas ta ansvar för er reception. Vår personal är utbildad i att vara både serviceminded såväl som att göra andra tjänster som hör till receptionistjobbet. Vår personal är även utbildad i brandsäkerhet och säkerhet. Dessutom, om någon i vår personal skulle bli sjuk är ni garanterade en ersättare som vi kommer tillsätta, så att er dag kan fortgå som vanligt.
Ligg ett steg före med kameraövervakning
Många ser kameraövervakning som ett redskap mot olyckor och brott, men systemets fördelar går långt bortom endast övervakning. Inom hotell kan kameraövervakning självfallet hjälpa er stävja brott men det kan även öka er servicenivå. Om ni idag arbetar med ett äldre kameraövervakningssystem, vars syfte är att spela in videomaterial som tittas igenom när ett brott har skett, rekommenderar vi att dessa uppgraderas till ett modernare system.
Med hjälp av uppkopplad kameraövervakning kan ni, utöver att få överblick över alla era utrymmen, ligga ett steg före era gäster och höja er servicenivå. Kameraövervakningen kan till exempel hjälpa er identifiera om en gäst inte kan komma in på sitt rum, och ni kan då stå redo med ett nytt nyckelkort innan de hunnit komma tillbaka till receptionen. Om ni väntar ett stort sällskap som antingen ska bo över eller kanske nyttja era konferensrum kan det vara en fin gest att ha någon i personalen som hälsar dem välkomna sekunden som de stiger innanför entrén. Genom att placera en kamera ut mot parkeringen eller uppfarten kan ni se när sällskapet anländer och er servicevärd kan vara redo.
Skänk extra trygghet med väktare
Med mindre personal som arbetar på kvällen blir det även mer kvadratmeter per anställd att ansvara för. Genom att använda våra tjänster kan vi se över de utrymmen som inte är publika och öppna under kvälls- och nattetid, så som källare och kulvertar. Detta gör att den personal som ni har på plats kan fokusera på att fortsätta upprätthålla hög service i och omkring receptionen. Servicen med ronderingsrundor kan även ske under dagtid och i mer publika miljöer om så önskas - allt för att skänka mer trygghet till din personal och era gäster.
Stå redo om en brand inträffar
Om en brand skulle inträffa ansvarar du för att få ut din personal och era gäster till säkerhet. På varje hotellrum ska det enligt lag finnas en utrymningsplan och ute i korridorerna ska de också finnas brandsläckare. Om det skulle visa sig att ni behöver utrymma hotellet ligger ett stort ansvar på er personal för att säkert få ut alla från byggnaden. Många av era gäster har kanske aldrig bott på ert hotell tidigare, och känner därför inte till omgivningen. Genom att jobba med ert Systematiska Brandskyddsarbete kommer ni ha många av era rutiner på plats, men se även till att din personal har den utbildning som krävs. Att ha tydliga plan för er evakuering är viktigt när ni ska utrymma ett hotell och ni har gäster som behövs ledas ut. Vi på Securitas erbjuder en rad olika utbildningar inom brand och brandskydd och hjälper er gärna fortbilda er personal.
Ta hjälp av en trygg säkerhetspartner
Securitas hjälper dig med er säkerhet - från start till slut. Vi gör en första riskbedömning och har både expertisen och säkerhetsutrustningen du behöver. När verksamheten utvecklas hjälper vi dig att uppgradera dina säkerhetslösningar efter dina behov. På så sätt kan du alltid känna dig trygg och kan fokusera uteslutande på din verksamhet.
Vi skräddarsyr vårt erbjudande utifrån dina behov och kan vara en helhetsleverantör som tillhandahåller allt från installation till service och operatörstjänster. Du får en kontaktperson och en leverantör för hela projektet, enkelt och smidigt.
Vill du ha hjälp med riskbedömning och säkerhetslösningar? Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.