Skip to main content

Så uppgraderar du säkerheten på restaurangen

På restauranger är det ofta ett högt tempo och många människor är i omlopp varje dag. Hur vet du om säkerheten är tillräcklig och om larmet verkligen fungerar? Genom att uppgradera din säkerhetsutrustning säkerställer du att inget lämnas åt slumpen. Här ger vi dig sex anledningar till att se över din utrustning och uppgradera där det behövs.

Säkerhetsteknik utvecklas fort och många avancerade och uppkopplade säkerhetslösningar är idag kostnadseffektiva. Det kan vara värt att undersöka vilka nya produkter som finns och om de passar din restaurang. Har du koll på effektiva brandsläcksystem i köksfläktar, att det finns speciella fettbrandsläckare eller att du kan öka tryggheten för dina medarbetare med övervakningskamera och monitor vid ingångar?

1. Se till att allt fungerar när det behövs

Var det längesen du kontrollerade restaurangens säkerhetsutrustning? Ta inte livslängden på dina säkerhetslösningar för givet - gör regelbundna kontroller och byt ut och uppgradera när det behövs. Alla produkter har ett bäst före datum. Rörelsedetektorer har exempelvis en förväntad livslängd på 5–10 år. Håll också koll på ändringar i myndighets- och försäkringskrav mot din verksamhetsklass. Se till att det inte finns några luckor i din nuvarande lösning och uppgradera kontinuerligt för ökad prestanda.

2. Passa på vid renovering eller byte av lokal

Har din restaurang vuxit ur sin lokal? Är det dags för en uppfräschning? Glöm inte säkerheten när du renoverar eller flyttar till nya lokaler. Det är perfekta tillfällen att ge säkerheten en översyn och att komplettera med nya, smartare säkerhetsprodukter. Till exempel kan nya kortläsare och nya elektroniska lås ge er bättre koll på hur människor rör sig i lokalerna. Smarta övervakningskameror ökar tryggheten för medarbetare och är kostnadseffektiva beskyddare dygnet runt.

3. Säkra upp för sena kvällar

Om din restaurang är öppen sena kvällar kan det behövas extra säkerhetslösningar. Har det varit tidigare incidenter i området bör du stärka din nuvarande säkerhetslösning. Larm och kameraövervakning avskräcker obehöriga besök och en uppgraderad säkerhetslösning med kameraövervakning håller ett öga på området och lokalerna dygnet runt. Tänk också på dina medarbetare. Ibland kan det vara obehagligt att vara sist på plats och stänga för kvällen. Med kameraövervakning och monitor kan din personal se vad som händer utanför dörren och känna sig trygga när de ska låsa och lämna lokalen.

4. Se till att dina medarbetare är trygga på arbetet

Mycket kan gå fel i restaurangmiljöer och olyckor är tyvärr vanligt förekommande. Kontrollera regelbundet vilka säkerhetsrisker som finns för din personal och dina gäster. Om medarbetare flaggar för en potentiell risk eller råkar ut för en olycka, se över säkerheten och vad du kan göra för att skapa en tryggare arbetsmiljö. Kanske är det bra att investera i brandsläckningssystem i köksfläktarna eller öka mängden första hjälpen-material som finns tillgängligt.

5. Anpassa brandskyddet efter lokalen

Orkar dina släckare ta hand om en brand? Har du rätt släckare i restaurangens olika delar? Securitas hjälper dig kontrollera att all utrustning är rätt och fungerar som den ska.

Brandvarnare kan seriekopplas så att den brandvarnaren som känner av brand skickar en radiosignal till övriga kopplade brandvarnare, vilket ökar säkerheten på ytor med många angränsande rum, som en restaurang.

6. Få koll på nycklar och lås

Genom smarta lås och nycklar kan du begränsa medarbetarnas tillgång till restaurangen och dess olika delar. Skulle ett passerkort hamna på villovägar kan det också snabbt spärras. På så sätt minimerar du risken för att någon obehörig kommer in. Dessutom minskar risken för interna stölder och det kan kännas skönt för medarbetare att användandet av nycklar och passerkort går att kontrollera.

Vill du veta vilka säkerhetslösningar som passar dig?

Securitas hjälper dig med en första riskbedömning och hittar de säkerhetslösningar som passar din verksamhet. Vi har lång erfarenhet av anpassade säkerhetslösningar och hjälper dig med allt från att välja produkter och installera dem, till att utbilda din personal och göra underhållsservice. Med Securitas som partner får du en enkel och trygg vardag så att du kan fokusera på din verksamhet. När du har bestämt dig så tar vi hand om resten.

Vill du ha hjälp med riskbedömning och säkerhetslösningar? Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.

Nyfiken på våra säkerhetslösningar?

Fyll i dina kontaktuppgifter så hjälper vi dig att hitta den bästa säkerhetslösningen för dig och ditt företag. Vill du hellre ringa oss? Då når du vår telefonlinje för företag på 010-470 55 50.

Tack!

En av våra servicerådgivare kommer att kontakta dig inom kort!

Genom att fylla i och skicka oss detta formulär godkänner du att Securitas behandlar dina personuppgifter. Läs mer här.