Att välja rätt säkerhetslösning är enkelt
För små och medelstora företag ser behovet av säkerhetslösningar väldigt olika ut. I grunden handlar det om vilken typ av verksamhet som bedrivs, vilka typer av lokaler som används, vad som finns i lokalerna och i vilket område rörelsen bedrivs.
De övergripande riskerna du behöver skydd för är:
- Inbrott och skadegörelse på egendom
- Brand och vattenskador
- Hot och överfall mot medarbetare
- Kriminalitet bland medarbetare & besökare
- Olyckor för de som arbetar ensamma
- Kritiska medicinska tillstånd som kan drabba de som är i lokalerna
Säkerhetsarbetet handlar dels om att förebygga - för att minska riskerna, och dels att säkra bästa möjliga stöd i form av kunskap, mänskliga resurser och teknik när olyckan väl är framme.
Förstå dina säkerhetsbehov
Vi har tagit fram tre grundpaket som ger dig en bild av vad vilken säkerhetslösning som är relevant för dig utifrån din risknivå. Självklart kan vi ta fram en anpassad lösning för just din organisation, men vi vill först ge dig grundläggande råd om hur du kan tänka angående dina säkerhetsbehov.
Lag- och försäkringskrav
Beroende på vilken verksamhet du driver kan ditt försäkringsbolag sätta krav på vilken säkerhetsklass ditt larm behöver ha och vilka områden det ska täcka. Titta i dina försäkringsvillkor eller kontakta din försäkringsgivare för att ta reda på vad som gäller för dig.
Det finns olika lagkrav för brandskydd beroende på vilken typ av verksamhet du driver. Kontor, butiker, lager, sjukvårdsenheter, etc. har all sina egna krav. Det är även skillnader på samma typ av verksamhet beroende på exempelvis storlek på lokalen, hur många som vistas i lokalen, etc. Kraven omfattar både förebyggande arbete och vilken teknisk utrustning som krävs. Brandskyddskraven kan vara lite krångliga, men viktiga att ha koll på. Ta reda på vad som gäller för dig, eller kontakta oss så hjälper vi dig med vilka krav som gäller och vilken lösning som är lämplig.
Risknivå
Din risknivå beror på några olika faktorer. De viktigaste att tänka på är:
- Antal medarbetare
- Typ av verksamhet
- Värdet föremål & produkter i lokalerna
- Vilket område du har din verksamhet
Vill du ha hjälp att göra en riskbedömning? Använd vårt frågeformulär för att göra en riskbedömning för just din verksamhet.
Välj rätt paketlösning
För att du lättare ska få en uppfattning om vad vi erbjuder följer här tre olika säkerhetspaket, som väljs utifrån din risknivå och dina säkerhetsbehov. Hittar du inte vad du behöver? Kontakta oss så hjälper vi dig att skräddarsy en säkerhetslösning anpassad för just ditt företag.
I alla våra paket ingår att vi kontrollerar larmutrustningen regelbundet för att du ska känna dig trygg med att tekniken alltid fungerar. Utrustningen och installation ingår alltid i månadsavgiften och innebär aldrig någon extra kostnad för dig.
Det ingår också en riksinventering av brandsäkerheten så att du kan vara säker på att du följer de lagar och regler som gäller för din verksamhet.
Larm grundpaket
Med vårt larmpaket får du ett säkert inbrottsskydd som passar om du har en mindre lokal eller om du inte har så höga risker. Lösningen omfattar larm och larmcentral och skyddar mot inbrott. Larmet är kopplat till våra säkerhetscenter som sänder ut väktare om larmet går.
Larm- och videopaket
Vårt larm- och videopaket riktar sig till dig som vill utöka säkerhetslösningen för din verksamhet ytterligare. Med det här paketet får du allt som ingår i larmpaketet och även kamera- och fjärrövervakning.
De viktigaste fördelarna med videoövervakning är att våra operatörer kan följa en incident i realtid och sätta in de åtgärder som ger mest nytta i varje ögonblick. Detta gäller inte bara vid inbrott utan också vid brand och vattenskador. Konsekvenserna av en olycka kan då bli betydligt mindre omfattande. Inspelad video underlättar polisens arbete - och är viktigt bevismaterial.
Säkerhet Plus-paket
Om du har en högre risknivå så krävs en annan typ av teknisk lösning. Ditt försäkringsbolag kan också ställa krav på system med högre säkerhetsklass. Plus-paket har säkerhetsklass 2.
Lösningen i Plus-paketet innebär bl.a. att all utrustning är uppkopplad mot våra säkerhetscenter med kablar istället för wifi. Det här innebär att allt fungerar även om internetuppkopplingen slutar fungera. Denna lösning kan inte heller störas ut eller manipuleras av annan teknisk utrustning.
I Plus ingår också att Securitas tar fram utrymningsplaner vid brand som ofta är ett lagkrav för större verksamheter.
Tilläggstjänster
Utöver de tjänster vi erbjuder i paketen så har Securitas ett brett utbud av tilläggstjänster så att du kan få en lösning som passar just din verksamhet. Kontakta oss så hjälper vi dig att skräddarsy en säkerhetslösning som är rätt för dig.
Säkerhetslösningar som växer med din verksamhet
Om ditt företag växer, bör säkerhetslösningen också göra det. Om du märker att du inte har samma behov längre så skalar vi enkelt ner din lösning. Oavsett hur din verksamhet utvecklas så finns vi här för att hjälpa dig att anpassa din säkerhetslösning efter dina nya och förändrade behov.
Kontakta oss för att välja rätt säkerhet för din verksamhet
Var informationen ovan svår att ta ställning till? Ingen fara, vi vet att säkerhetsfrågor ibland kan kännas betungande. Vi finns här för dig! Kontakta oss idag så hjälper vi dig att hitta den bästa säkerhetslösningen för dig och ditt företag.
Vill du ha hjälp med riskbedömning och säkerhetslösningar? Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.